Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dítě není zboží!

V poslední době rozvířilo celospolečenskou debatu několik událostí majících velmi podobného jmenovatele. Osvojení dítěte či dítě odnošené náhradní matkou. Ať už to byl případ australského páru a odmítnutí postiženého chlapečka, ať už to byl nešťastný výrok poslance Bendy, či ať to bylo vyjádření ombudsmanky Anny Šabatové k osvojení a adopcím dětí stejnopohlavními páry. V následujícím zamyšlení se pokusím tyto události okomentovat ze svého, jistě subjektivního, pohledu. Berte, prosím, tedy toto zamyšlení jako můj příspěvek k celospolečenské debatě.

V podstatě všechny uvedené případy mají přeci jen jedno společné – nějak se z nich vytratilo dítě jako člověk a stalo se jen jakýmsi předmětem, který můžeme i nemusíme chtít. Ale pojďme se na jednotlivé kauzy podívat postupně.

 

Odmítnout či neodmítnout dítě?

 

Lze říci, že značná část lidí odsoudila jednání manželského páru z Austrálie, který si nechal thajskou ženou odnosit děti, dvojčátka, ale pro zjevné postižení jednoho z nich, odmítl právě toto postižené dítě.

 

V tomto příběhu se prolínají hned dvě roviny otázek: „Je v pořádku, aby si pár, který nemůže mít dítě, nechal toto dítě odnosit jinou ženou?“ a „Lze pak odmítnout takové dítě z důvodu jeho postižení?“

 

Na první otázku je odpověď složitější. Kolegyně Dianová se nad tímto tematem též zamýšlela a v jiné diskusi mě požádala, zda bych se k tomu vyjádřil. Činím tak až nyní a to formou tohoto článku. Byť vnímám jistou kontroverzi podobného kroku, neodmítám jej. Existuje celá řada párů, které nemohou zplodit potomka „přirozenou“ cestou, koitem. Lékařská věda postoupila již do takové úrovně, že jsou lékaři schopni při procesu tzv. asistované reprodukce podobným párům pomoci. Vajíčko je uměle oplodněno mimo tělo matky a po té je vpraveno zpět do dělohy a vše je, byť za dozoru lékařů, ponecháno na přírodě.

 

Ovšem, jsou i případy, kdy zdravotní důvody nedovolují matce odnosit ani takto oplodněné vajíčko. Jak pomoci těmto párům, které touží po biologickém potomkovi, tedy po dítěti, které ponese jejich geny? Pokud to již medicína dokáže, je v pořádku, aby dítě odnosila náhradní matka?

 

V názvu článku mám, že dítě není zboží. Skoro se i nabízí tedy odpověď, že v takovémto případě už to dítě lze považovat za zboží a pak tedy tuto formu zplození potomka odmítnout. Jenže on se nabízí i pohled opačný. Jako zboží by bylo možno vnímat dělohu té náhradní matky. Že si ji ti, kdo chtějí potomka i tímto hraničním způsobem přivést na svět, za úplatu náhradní matce, prostě pronajmou. Omlouvám se čtenářům za takto až příkrou formulaci, ale jasnější a srozumitelnější přirovnání mě nenapadlo. A tady musím už s Ivanou Dianovou nesouhlasit. Pokud ona náhradní matka, dospělá a plnoprávná žena, dá souhlas s tímto postupem, nelze jej vnímat tak odmítavě, jak to vnímala Ivana Dianová.

 

Vnímám ony argumenty o propojení plodu s tělem matky v průběhu těhotenství a o tíži, kterou přinese následné odloučení donošeného dítěte od ženy, která jej devět měsíců cítila uvnitř svého těla se pohybovat, mohla mít i ony známé těhotenské nevolnosti, jistě i nějaké bolesti, potíže, omezení. Ano, vnímám tyto argumenty jako relevantní a silné, ale opětovně zdůrazňuji, že šlo o svobodné rozhodnutí té náhradní matky. Leckdo může namítnout, že ona žena tak učinila na základě své zoufalé finanční situace. Ano, učinila tak. Nevěřím však, že podobná služba byla jediným východiskem z nějaké životní krize. Byla však asi pro danou ženu nejjednodušší.

 

Z etického hlediska je pak skutečně velmi důležité, aby se náhradními matkami nestávaly jen ženy v krizových situacích, ale spíše ty ženy, které mohou své poskytnutí dělohy pro „cizí“ plod vnímat více jako pomoc druhým. Rozhodně bych pak odmítal, pokud by nějaká žena byla k podobnému kroku nucena nátlakem či násilím. Současně ale nemám problém s tím, aby biologičtí rodiče náhradní matce za odnošení dítěte zaplatili.

 

Článek je příliš krátký útvar, aby se člověk mohl zodpovědně zamýšlet nad všemi aspekty podobných postupů a nad všemi variantami, které mohou v takovém případě nastat. Přesto mohu za sebe říci, že za splnění podmínky svobodného rozhodnutí náhradní matky k tomuto kroku nemám s možností odnošení dítěte náhradní matkou problém.

 

S čím ovšem problém mám, to je odmítnutí dítěte z důvodu jeho postižení, či dokonce nucení ženy k ukončení těhotenství ze strany biologických rodičů. To vnímám jako nepřijatelné. Umělé přerušení těhotenství z toho titulu, že jej vnímám jako vraždu, odmítnutí dítěte pro jeho postižení pak z titulu, že v ten moment již není zbožím děloha náhradní matky, ale zbožím se stává ono dítě. Dítě, které ale nikde nevyjádřilo svůj svobodný souhlas s tím, že bude chápáno jako nějaká komodita, jako zboží. A k odsouzení podobného chování mě pak vede ještě jeden argument. Pokud by dítě odnosila biologická matka, tak to postižené dítě též odmítne? Ano, některá určitě odmítne (nevím, zda ji pak vůbec přísluší označení matka), a předá jej do ústavu. Leč značná část žen to činí zase jen ze strachu a z ekonomických důvodů. Pár, který má peníze na zaplacení služby náhradní matky, jistě není párem, který by měl finanční problémy. Jen prostě chce pouze zdravé dítě. A dítě pak degraduje jen na úroveň jakéhosi zboží, které může pro jeho „nekvalitnost“ odmítnout.

 

A je dítě s postižením opravdu tak „nekvalitní“? Myslím, že tady by se nejspíše měly vyjádřit ty nejpovolanější, totiž matky, které mají doma dítě s nějakým postižením. A věřím tomu, že své dítě budou hájit jako to nejlepší na světě. A já jim to věřím a dodávám, že mají pravdu! Tyto matky asi nejlépe vědí, že dítě není věc, ale živý člověk.

 

A jsou v dětských domovech děti nepoužitelné?

 

Prohlášení poslance Bendy bylo hloupé a velice nešťastné. Byť rozumím tomu, co chtěl říci, lze jej považovat za neuvěřitelně pitomé. A to hned ze dvou aspektů.

 

Předně se na poslance Bendu téměř okamžitě vrhla celá smečka lidí, kteří jej nesnáší, pro něž je jen příživníkem, který v životě nepracoval (a tady s nimi velmi hrubě nesouhlasím, protože si mohu o práci poslance myslet cokoliv, ale stále to je práce; podobně se totiž mohou vyjadřovat ke každému, kdo pracuje pouze duševně a nikdy se neživil manuální prací), ale též nahrál na smeč lobby, která se snaží prosazovat změny v zákonech, které by směřovaly k právní úpravě umožňující osvojení a adopci registrovaným partnerům (o tom však později).

 

Druhým aspektem je pak vyznění, v němž vychází pan Benda velmi nelichotivě. Tím vyzněním je opět to, co je vlastně předmětem článku. Prostě, dítě není zboží!

 

Myslím, že rozumím a chápu, co chtěl pan poslanec Benda říci. Chtěl hovořit o tom, že v dětských domovech je málo dětí, které jsou k osvojení či adopci vhodné, právně způsobilé a především by byl o ně zájem ze strany potencionálních pěstounů, či adoptivních rodičů.

 

Rozumím těm, kteří by si rádi vzali k sobě dítě z dětského domova, že chtějí dítě zdravé, spíše malé a, pokud možno, z neromského etnika. Vedou je k tomu čistě praktické důvody. Ono už samo přijetí cizího dítěte do rodiny je určitým zásahem do běhu rodinného života a je to zásahem výrazně jiným, než narození vlastního potomka, kde rodiče spolu prožívají jak akt stvoření, tak těhotenství matky i narození děťátka a jeho postupný vývoj. Snad nejpodobnější tomuto prožívání by mohlo být osvojení dítěte z kojeneckého ústavu, ale pokud si někdo domů vezme dítě, které už je starší, které už chodí, mluví, pak jde skutečně o obrovskou a okamžitou změnu celého chodu rodiny diametrálně odlišnou od narození vlastního potomka. Již to samo o sobě představuje u lidí, kteří si osvojí dítě z jakéhokoliv ústavu velkou oběť. A vnímám a chápu, že jen skutečně velice málo lidí je ochotno tuto oběť dovést ještě dál – vzít si domů dítě, které je nějakým způsobem hendikepované. Ať už pro nějaké tělesné či duševní postižení, nebo pro svou příslušnost k některému etniku, nebo třeba i pro vyšší věk. I to, že dítě je již starší, vnímám do jisté míry jako hendikep pro možnost osvojení či adpoce. Takové dítě totiž už bude mít povědomí o tom, že se v dané rodině nenarodilo, že je osvojené či adoptované, a pokud někdy dojde ke konfliktím situacím mezi rodiči a dítětem, k čemuž poměrně běžně dochází v období puberty, může se i tento fakt stát rozbuškou ve vzájemných vztazích. Věta: „No, však jste mě taky adoptovali, tak mě nemáte tak rádi.“ už bezesporu v nejedné rodině zazněla.

 

V tomto směru chápu pana Bendu, co chtěl říci, že dětí, o něž by byl opravdu velký zájem, v dětských domovech a jiných výchovných ústavech, tolika není. I tak ale souhlasím v jednom s jeho kritiky, že toto prohlášení prostě bylo hloupé až pitomé a mohlo vyvolávat dojem, že snad pan Benda chápe dítě jako nějaké zboží.

 

A přestože jsem výše nadnesl důvody, proč si lidé vybírají to či ono dítě, tedy i jen ten fakt, že si dítě vůbec vybírají, nevnímám tento výběr pěstounů tak, že by dítě chápali jako zboží. Jak jsem již napsal, již jen příchod úplně cizího malého človíčka do rodiny je pro tu rodinu obrovská změna i zátěž na chod rodiny, než se vše ustálí a zaběhne se nový chod domácnosti, a ze strany pěstounů jde vždy o jistou oběť. A je jen na jejich zvážení, jak vysokou oběť jsou schopni a ochotni poskytnout. Zda jen tu, že přibude nový člen domácnosti, nebo oběť ještě větší, že si osvojí dítě, které je nějakým způsobem pro adopci znevýhodněné, dítě, jemuž bude třeba věnovat mnohem více péče, aby jeho příchod rodina vůbec ustála.

 

Existuje právo adoptovat dítě?

 

V této části se nebudu zabývat přímo výrokem Anny Šabatové o právu adoptovat dítě stejnopohlavními páry, byť jsem tímto výrokem inspirován, ale budu se snažit o zamyšlení více obecné. Otázku adopcí dětí stejnopohlavními páry možná rozeberu v některém z příštích blogů (ale neberte to jako závazný slib, píši, že možná). Již jen proto, že tato otázka je tak složitá a vzbuzuje takové kontroverze, že nesnese stručnost a v podstatě by to znepřehlednilo a znehodnotilo tento blog.

 

Pokud si však budu chtít odpovědět na otázku ze začátku této části, asi rvnou odpovím, že takové právo prostě neexistuje. A než se pustíte do těžkého nesouhlasu, prosím, zkuste pochopit, že tentokrát slovo právo nevnímám v jeho významu zákona, parlamentem posvěcené normy, ale v jeho významu nějakého přirozeného nároku.

 

A tady tvrdím, že takové právo neexistuje. Pokud bychom si totiž toto právo, jako nárok, připustili, pak okamžitě degradujeme dítě na zboží, na komoditu, na níž si činíme právo a opouštíme jeho lidství, jeho člověčí podstatu. Můžeme se bavit maximálně o možnosti adoptovat dítě, pokud to zákon umožní. Můžeme se ale třeba bavit o jisté morální povinnosti starat se o děti, které rodiče opustili, ať už tím, že se o ně nechtějí či nemohou starat, nebo je opustili svým úmrtím. A to postarání může být i tím, že dětem umožníme vyrůstat v náhradní rodině. Pak ale nemluvme o právu nás, dospělých, adoptovat dítě, ale hovořmě výhradně o právu toho dítěte vyrůstat v rodinném prostředí.

 

A protože nesouhlasím s tím, že by kdokoli měl právo adoptovat dítě, má jen možnost, pokud mu to zákon umožňuje, nesouhlasím s vyjádřením paní ombudsmanky o právu registrovaných partnerů na adopci dítěte. Ale tento nesouhlas je skutečně nesouhlasem především obecným. I proto v diskusi na reakce, které budou zastávat názor pro i proti adopcím dětí stejnopohlavními páry, prostě reagovat nebudu a i Vás, laskavé čtenáře, prosím o nerozmělňování diskuse právě debatou na toto téma. Článek o adopci dětí stejnopohlavními páry není a já se pokusím splnit to, co jsem napsal výše, že se tomuto tematu budu možná věnovat v některém z příštích blogů.

Autor: Jirka Oulický | pátek 8.8.2014 11:36 | karma článku: 11,56 | přečteno: 729x
  • Další články autora

Jirka Oulický

Projev občana číslo 10.566.155

Občan číslo 1 již svůj projev pronesl, ale na něco v něm trochu pozapomněl. Jako občan číslo 10.566.155 jsem se rozhodl to trochu napravit.

21.3.2020 v 19:30 | Karma: 28,69 | Přečteno: 952x | Diskuse| Společnost

Jirka Oulický

Církev hřešící

Počátkem tohoto týdne proběhla médii zpráva o případu kněze Ostravsko-opavské diecéze. Někdy byla tato kauza anoncována bombastickými titulky, že kněz byl chycen do pedofilní sítě, ale zpravidla články byly věcné.

30.10.2019 v 21:44 | Karma: 26,06 | Přečteno: 1232x | Diskuse| Společnost

Jirka Oulický

Ano, bude nejhůř

Jak by mohlo vypadat zpravodajství v nové soukromé televizi ANOva v roce 2022 půl roku po dalších volbách.

21.9.2016 v 18:59 | Karma: 29,72 | Přečteno: 1256x | Diskuse| Ostatní

Jirka Oulický

Církev uctí památku zavražděného kněze a ... média mlčí

V pátek 29.července vydalo předsednictvo ČBK výzvu k uctění památky zavražděného kněze Jacquese Hamela vyzváněním zvonů v den pohřbu tohoto mučedníka. A média?

1.8.2016 v 18:42 | Karma: 31,22 | Přečteno: 1375x | Diskuse| Společnost

Jirka Oulický

Je suis Jacques Hamel

Zaútočit na neozbrojeného je znakem zbabělosti, zaútočit na starého člověka je znakem zvrácenosti a zaútočit na kněze je znakem vlastní odpornosti.

27.7.2016 v 18:10 | Karma: 29,46 | Přečteno: 1020x | Diskuse| Společnost

Jirka Oulický

Kde je mlíkař?

Tahle klasická otázka ze známého, dříve trezorového, filmu „Skřivánci na niti“ mě napadla při dnešním sledování dění na sociální síti Facebook.

8.2.2016 v 19:42 | Karma: 26,72 | Přečteno: 1037x | Diskuse| Hyde park

Jirka Oulický

Uprchlická krize, socialisté a křesťanská Evropa

Není mým zvykem vyjadřovat se k aktuálním politicko-společenským tematům, která hýbou náladami ve společnosti. Takových článků najdete v mém blogu menšinu. Nyní však učiním vyjímku.

19.9.2015 v 13:55 | Karma: 34,12 | Přečteno: 1503x | Diskuse| Společnost

Jirka Oulický

Senzační odhalení! Německý profesor blogerem na idnes!

To je název skoro jak z nějakého bulváru, by si člověk mohl říci, ale ono to skoro bulvárem je. Tedy to zjištění, že Prof. Dr. Günter Dueck, německý matematik, publikuje na blozích idnes.

1.8.2015 v 22:49 | Karma: 25,52 | Přečteno: 1637x | Diskuse| Ostatní

Jirka Oulický

Sakrální památky na Lounsku – kostel Nejsvětější Trojice a 14 svatých Pomocníků v Lounech

Druhou památkou, kterou bych rád čtenářům představil je barokní hřbitovní kostel Nejsvětější Trojice a Čtrnácti svatých Pomocníků nacházející se na Žateckém předměstí v Lounech.

17.7.2015 v 15:34 | Karma: 14,43 | Přečteno: 717x | Diskuse| Cestování

Jirka Oulický

Sakrální památky na Lounsku – chrám svatého Mikuláše v Lounech

Rád bych v této sérii blogů trochu zpopularizoval některé sakrální památky v okolí Loun, především ty, které znám a sám jsem je navštívil. A jako první asi připomenu tu nejcennější, děkanský chrám svatého Mikuláše v Lounech.

16.7.2015 v 16:27 | Karma: 14,65 | Přečteno: 1423x | Diskuse| Cestování

Jirka Oulický

Po 65 letech konečně doma, doma v Číhošti

„Kaine, kde je tvůj bratr Ábel? Boleslave, kde je tvůj bratr Václav? Drahomíro, kde je tvá tchyně Ludmila? ...“ (z kázání Dominika Duky v Číhošti 12.července 2015).

14.7.2015 v 18:48 | Karma: 21,45 | Přečteno: 737x | Diskuse| Společnost

Jirka Oulický

Noc kostelů 2015 v ŘKF Louny

Noc kostelů – dvě slova, která již vstoupila do povědomí širší veřejnosti, i té, která kostely nenavštěvuje při pravidelných bohoslužbách.

31.5.2015 v 12:44 | Karma: 13,04 | Přečteno: 653x | Diskuse| Společnost

Jirka Oulický

Máte slovo v době postní

Předem se přiznávám, že, ač jsem o tématu onoho pořadu na ČT věděl dopředu, tak jsem v zájmu ochrany svého duševního zdraví příslušný pořad nesledoval (tak, jako tento formát vzájemného překřikování se hostů s místy až běsnící paní Jílkovou nesleduji prakticky vůbec). Přesto mi při některých statusech lidí z mého kontaktlistu na facebooku nedalo, abych napsal o tom, co si o načasování podobného tématu myslím. A nic lichotivého to tedy nebude.

12.3.2015 v 23:21 | Karma: 21,80 | Přečteno: 744x | Diskuse| Společnost

Jirka Oulický

Praha, Legerova ulice 65 let po té - uctili jsme památku umučeného Josefa Toufara

Zhruba 20 lidí se ve středu 25.února 2015 sešlo na Pietním shromáždění k uctění památky 65.výročí mučednické smrti Josefa Toufara v Praze, Legerově ulici před budovou bývalého Státního sanatoria, kam příslušníci StB krátce po poledni 25.2.1950 umírajícího Josefa Toufara přivezli.

26.2.2015 v 1:23 | Karma: 17,04 | Přečteno: 517x | Diskuse| Občanské aktivity

Jirka Oulický

Číhošť 22.2.2015 - lidé z celé země přijeli uctít památku mučedníka Josefa Toufara

Malá vesnička na Vysočině, přímo uprostřed naší krásné země. V katastru obce Číhošť leží i geografický střed České republiky. Přesto to nebyl důvod, který na první postní neděli l.p. 2015 přitáhl do této vsi několik stovek poutníků z celé republiky.

22.2.2015 v 22:45 | Karma: 22,13 | Přečteno: 742x | Diskuse| Ostatní

Jirka Oulický

Temný středověk roku 1950

Tak jak často čtu invektivy, že církev nás určitě chce vrátit do středověku, stejně často si uvědomuji, že ten „nejtemnější středověk“ v našich dějinách tu byl před relativně nedávnou dobou – před 65 lety. Tehdy totiž běsnění režimu proti Církvi dosahovalo svého vrcholu. Další dozvuky tohoto běsnění následovaly ještě v několika následujících letech, kdy byli odsouzeni a popraveni tři kněží Římskokatolické církve (Jan Bula, Václav Drbola a František Pařil), kdy probíhalo ještě několik procesů s představiteli a činovníky Církve (mj. i proces s biskupem litoměřickým Štěpánem Trochtou). Nejtvrdší údery ale přišly právě v roce 1950.

21.2.2015 v 19:33 | Karma: 26,26 | Přečteno: 1541x | Diskuse| Ostatní

Jirka Oulický

Únos Josefa Toufara

28.ledna 1950 přibližně kolem 17:30 byl ze zahrady své fary v Čihošti unesen Služebník Boží, R.D. Josef Toufar. Tím začala jeho Křížová cesta, když své Golgoty dosáhl rukou eStéBáckých vrahů o 4 týdny později, 25.února 1950 ve večerních hodinách.

28.1.2015 v 20:53 | Karma: 25,70 | Přečteno: 1277x | Diskuse| Ostatní

Jirka Oulický

Zneužitá tragédie

Paříž, středa 7.ledna 2015 krátce před polednem. Událost, která na chvilku zastavila téměř veškerý život Francie. Svět za několik hodin obletí záběry jak maskovaný muž nemilosrdně střílí z bezprostřední blízkosti na ležícího policistu.

8.1.2015 v 18:51 | Karma: 22,65 | Přečteno: 1158x | Diskuse| Ostatní

Jirka Oulický

Pane Hapko, promiňte, půjčuji si Vaše dílo

Harley Davidson a na něm člověk, muzikant, jehož si asi většina vybaví s bílou hřívou dlouhých vlasů a stejně zbarveným plnovousem. Možná bohém, ale určitě skvělý muzikant. Dovolte tedy malé připomenutí části jeho díla.

25.11.2014 v 22:56 | Karma: 28,88 | Přečteno: 1641x | Diskuse| Společnost

Jirka Oulický

Albertov 17.11.2014

Přemýšlím nad tím, zda bylo či nebylo patřičné házet po prezidentu Zemanovi vejce a další potraviny.Myslím, že to rozhodně nepřispělo důstojnosti akce. Na druhou stranu zase přemýšlím, zda důstojnosti akce přispěla přítomnost toho, kdo dva dny před tím tvrdil, že zásah na Národní třídě nebyl tak brutální a v podstatě tvrdý a brutální postup proti demonstrantům, kdy tehdejší ozbrojené složky státní moci uzavřely dav a vypouštěly jej jen přes uličku plnou až sadistických šílenců s obušky, bagatelizoval.

18.11.2014 v 7:35 | Karma: 21,20 | Přečteno: 898x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 114
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1384x
Jsem člověk ..... zatím .....