Děkujeme za pochopení.
J60i46ř24í 63S83v49o86b33o27d83a
V závěru svého článku chcete soše Mistra Jana na Staroměstském náměstí dopřát pohled na Pannu Marii.
Tímto přáním poněkud nevědomky ilustrujete to, co katolická církev svým učením představuje. Jan Hus je mrtvý a jediná jeho naděje, stejně jako naděje nás všech, je v Bohu, "který uchová, co zašlo". Nikdo z živých ani mrtvých nemůže Jana Husa ničím odměnit. I Panna Maria je mrtvá. Ona to pochopitelně vidí jinak. Matka Ježíšova nevnímá, že leží tisíce let v hrobě – ona je v náručí Božím. Ale pro nás je prostě mrtvá – v souladu s tím, co se o tom píše v Bibli. Například v knize kazatel se o mrtvých píše: "Jak jejich láska, tak jejich nenávist i jejich horlení dávno zanikly a nikdy se již nebudou podílet na ničem, co se pod sluncem děje… není díla ani myšlenky ani poznání ani moudrosti v říši mrtvých, kam odejdeš".
Vy chcete, aby Husova socha viděla sochu Panny Marie. Nefunguje to ani fakticky ani obrazně.
Katolická církev zavedla modlitbu k Panně Marii. A nyní řekněte upřímně – proč se mají věřící obracet k Panně Marii, když se mohou obrátit přímo na Boha? Katolická církev udělala z Ježíšovy matky "mocnou přímluvkyni" – například na podkladě příběhu svatby v Káni galilejské – kde Ježíš své matce vyhoví, i když se mu příliš nechce. Avšak tím, že katoličtí kněží nabádají věřící, aby se modlili k Panně Marii, vlastně říkají, že Marie obměkčuje Boží srdce. Vpodstatě říkají, že Bůh je přísný a jeho srdce je tvrdší, než srdce Marie. Není to neúcta vůči Bohu? Bůh se kvůli nám nechal ponížit, poplivat, zbičovat, pověsit na dřevo a Ježíšovi kněží přesto nabádají své ovečky, aby se modlili k jeho matce.
Takže jste zapomněl na jeden důležitý aspekt celého příběhu mariánského sloupu – JE TO SLOUP Z KAMENE. Jinými slovy: modla. Jedna z tisíců. Je to předmět na stejné úrovni, jako mrtvá hlava krále Václava, kterou kněz při obřadu dokonce líbá na čelo. Všechny principy tohoto učení degradují poselství Bible, která je s praxí katolické církve v dokonalém rozporu.
J52i72r52k12a 30O31u20l86i59c81k65ý
V knize Kazatel je psáno to, co říkáte, ale v Novém Zákoně je zase popsáno setkání Ježíše s Mojžíšem a Eliášem. Ti již přeci také byli dávno mrtví. Nebo chcete popřít slova Evangelií?
V Písmu lze podobných rozporů nalézt celou řadu. Pro křesťany je však směrodatný Nový Zákon, neboť Starý Zákon byl příchodem Spasitele na svět naplněn.
Můžete sochy světců nazývat modlami, ale i ta součást katolické víry v přímluvy světců má tuto oporu v Novém Zákoně - právě v onom setkání Ježíše Krista s proroky na hoře Proměnění, čehož, dle Evangelia, byli svědky Petr, Jakub a Jan.
J25a59r31o48m52í92r 25P71e73t23ř27í97k
Já považuji jakékoliv ničení historických památek za barbarství.
Všechny památky jsou poplatné době, kdy vznikly.
Považuji za barbarství zničení dvou soch Budhy v Bamjánu v Afghánistánu, stejně jako stržení Mariánského sloupu v Praze, ale i rozbití sousoší "Komunisté" na Moravském náměstí v Brně.
M91a10r97t88i48n 96K69a57v37k15a
Sousoší kömunisté..... Ještě, že jsem to nikdy neviděl. To by muselo vyvolat žaludeční vředy.
O38n64d60ř25e38j 52K91o49l16á85ř
Mimochodem, dnes už se ani neví, že rozvášněný dav podle očitých svědectví vážně uvažoval o tom, že bude pokračovat shazováním soch z Karlova mostu.
J25i45r85k91a 24O41u55l70i60c52k69ý
Málo se o tom ví, ale v článku jsem to zmiňoval, Ondřeji
M35a73r60t12i32n 41K70a88v89k33a
Pěkný článek.
Je třeba si také uvědomit, že Třicetiletá válka nebyl boj mezi katolíky a protestanty, jak se obvykle uvádí, ale hlavně šlo o státní zřízení...zda stavovské s omezenou mocí císaře, či císařské s omezením moci stavů.
Jinak na císařské straně bojovali protestanti, stejně jako na stavovské straně bojovali katolíci.
Co se týče Mariánského sloupu, tak je třeba si uvědomit, že v té době ani Luteráni neodmítali úctu k Panně Marii, odklon od Ní nastal až později. A další věc je, že Praha v té době nebyla většinově katolická.
I37r19e31n65a 87H36r64u72b79á
Tak strhli sloup, no. Kdyby věšeli lidi jiné národnosti, odsoudím to. Ale tohle bylo svržení symbolu nadvlády.
T24o85m75á62š 68V39o85d64v36á30ř59k77a
Pane Oulický, děkuji za připomenutí události i za Vaše pojetí článku, které by opravdu nemělo vyvolávat vášně, nicméně ze současné diskuse je patrné, že tomu tak asi dlouho nebude.
Některým diskutující při vyslovení slova "církev" naskočí jistý myšlenkový engram, z něhož prostě nejde vyskočit.
M27a95r41t86i35n 64K36a35v14k90a
To není engram....to je historická slepota.....Dědek Nejedlý a Jirásek jsou v některých lidech tak zažraní, jako by byli součást jejich těla
M97i80c28h62a93e41l 83P46á20l44k47a
Dav v euforii může být nebezpečný kdekoliv..A že to euforie v listopadu 1918 byla je jisté.Toto není vlastnost daná pouze čecháčkům.Prezidenti Masaryk i Beneš měli k Rakousku-Uhersku vztah velmi kritický,pravda.Ale oni v té době žili, vy ani já ne.
O32n74d47ř60e56j 62K35o12l71á37ř
Tehdy dav podléhal často vášním. Bylo běžné ničení a vykrádání pražských krámů, vyhánění bohatších lidí z bytů apod.
J52i30ř55í 88Ř45e11z87n38í56k
Nejenom v Československu, ale i třeba i v Rusku (Maxim Gorkij) byla první světová chápana jako metoda (fyzické a kulturní) likvidace Slovanů. Vždy je nutné ptát se, z jakých kořenů roste ta či ona zloba a nenávist, co jí vyvolalo.
D36u78š11a10n 33S41t62r55e59i72t
Hněv lidí byl oprávněný. Církev do poslední chvíle kolaborovala s monarchií.
J73i58r40k94a 18O63u74l49i70c51k59ý
A nyní kolaburuje s kým?
Ne, pane Streite, tento článek není o rozdělování, ale o smíření.