Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Uprchlická krize, socialisté a křesťanská Evropa

Není mým zvykem vyjadřovat se k aktuálním politicko-společenským tematům, která hýbou náladami ve společnosti. Takových článků najdete v mém blogu menšinu. Nyní však učiním vyjímku.

Evropou se valí vlna imigrantů. Tou Evropou, kterou asi většina z nás považuje za svůj domov. Evropou, kde většina z nás cítí své kořeny. Evropou, která vznikla úsilím našich předků. Evropou, která posledních 2 tisíce let bývala bohatší, než zbytek okolního světa, byť připouštím, že se v tomto směru mohu trochu mýlit – někdo může argumentovat bohatstvím Číny, či zlatými poklady jihoamerických indiánů. To bohatství spočívalo i v tom, jak byla rozvinutá.

 

Více než tisíc let bylo pro Evropu hegemonem křesťanství. Víra založená na životě a učení Ježíše Krista. Víra vzniklá z judaismu. I proto se o Evropě a její civilizaci hovoří, že je křesťansko-judaistická. A zase vím, že přijdou tací, kteří budou říkat: „A co antika a antické demokracie?“ A já odpovídám – ta demokracie byla jen pro někoho. Jen pro svobodné. Pro otroky neplatila. Ti neměli žádná práva. A vnímám i tu námitku, že i v Písmu se hovoří o otrocích. Ano, hovoří. Ale hovoří se o nich jako o stejných lidech. Na postupném vývoji těchto křesťanských myšlenek, že jsme si všichni rovni (především pak před Bohem – Stvořitelem) vzniklo i dnešní chápání lidských práv. Ta by bez křesťanství asi dosud ani nebyla pořádně definována, o jejich kodifikaci nemluvě. A můžete opět oponovat krvavou historií křesťanství, historií Evropy plné válek, včetně velkých konfliktů, jako byla například třicetiletá válka, zasahující značnou část Evropy. A co k tomu mohu dodat? Skoro nic, jen to, že války se vedly od okamžiku, kdy se střetli první hominidé. Války se vedou většinou proto, že někdo chce ještě větší vliv a větší moc, než v současnosti má. A to není ve víře, to je v člověku.

 

Vraťme se však do současnosti. Evropu zaplavuje opravdu velká vlna uprchlíků. O motivaci jejich příchodu se dají napsat celé knihovny. Motivací může být strach o život, touha po lepším životě, touha po možnosti seberealizace, kterou některým imigrantům jejich domovina nedává. Může to být také touha po svobodě. V neposlední řadě lze u některých vysledovat i touhu po rozšíření své víry, svého náboženství, do nových prostorů. Evropa, jak mnozí z těchto lidí poznali, je duchovně vyprázdněná. Evropa odmítla své kořeny a snaží se uměle sestrojit něco „lepšího“.

 

Proč nepřicházeli imigranti z této oblasti dříve? Ptám se nás všech. Odpověď je jednoduchá a zřejmá: protože dříve byla Evropa křesťanská. Nově příchozí jen stěží mohli uplatňovat svou víru a svou snahu o přivedení nových duší pod prapor Alláha. Tak se o to pokoušeli násilným vpádem. Evropa se pak bránila a prakticky vždy i ubránila. Vzpomeňme jen několika slavných vítězství, znamenajících záchranu Evropy, jejichž výročí jsme si v nedávných dnech mohli připomenout. Vzpomeňme hrdinství Malťanů a Maltézských rytířů, kterých hrstka (asi 6000 lidí celkem) statečně bránilo tento ostrov při nájezdu Osmanů, jichž bylo několikráte víc. A oni, za přispění Španělů, nakonec svůj ostrov ubránili. Vzpomeňme námořní bitvu u Levante, kdy proti spojenému evropskému loďstvu stála přesila tureckých galér. Evropané v té době prosili Matku Boží, pannu Marii o pomoc. Dá se říci, že téměř celá Evropa se modlila Růženec s prosbami o ochranu Evropy a Svaté Církve (tehdy lidé vnímali Církev jako společenství, ne jak dnes, kdy mnozí v ní vidí jen nějakou instituci; Církev byli oni sami a tak to i vnímali a cítili). Vzpomeňme na slavnou bitvu u Vídně, kdy spojená vojska, v jejichž čele byl polský král Jan Sobieski, přitáhla na pomoc Vídni obležené tureckými vojsky. V této slavné bitvě prokázali bojovníci pod křížem neskutečné hrdinství, kdy zahnali početně mnohem větší vojsko na zbabělý úprk. Stálo to mnoho životů. Proteklo mnoho krve, ale v minulosti, pokud byla Evropa ohrožena, obvykle se spojila pod jedním jediným spojujícím znakem na svou obranu. Tím znakem, tím symbolem byl kříž!

 

Co chce dnes Evropa nabídnout? Pod čím se může spojit? Má něco sjednocujícího? Nemá! Všechny pokusy o sjednocování Evropy jsou pokusy umělé. Ani Evropská unie není ničím jiným, než umělým pokusem o sjednocení Evropy pod nějakou společnou ideou. Evropská unie měla být jen společným hospodářským prostorem, ale nejrůznější sociální inženýři se rozhodli experimentovat a vytvořit z Evropy prostor politický. Jenže, jak známo, politika nespojuje, ale rozděluje. Proto to nemůže fungovat. A proto všechny umělé pokusy o sjednocování Evropy jsou odsouzeny k nezdaru.

 

Evropa opustila kříž a marně doufá, že jej dokáže nahradit hvězdami v modrém poli. Jenže to fungovat nemůže, protože každý si pod tímto, zdánlivě sjednocujícím symbolem, může představit cokoliv. Někdo svobodu projevu, jiný volnost pohybu, někdo blahobyt, další sociální zbezpečení, další pak i nějaké vyšší idee. Leč schází tomu nějaký sjednocující prvek. Ten Evropané zcela nerozumně odmítli a zavrhli. Zdá se být až ironií a výsměchem, že mnozí tak činili ve jménu rozumu.

 

Valí se na nás minimálně desetitisíce imigrantů (nehodlám používat nadnesená čísla, kdy někteří hovoří i o milionech, nehodlám je používat, protože nemám pro tato čísla věrohodné důkazy, ale na minimálně desítkách tisíc utečenců se shodneme snad všichni). Většina těchto lidí pochází z kulturně zcela odlišných zemí. A tady spočívá první nebezpečí. Jak budeme schopni zareagovat na jinou kulturu? Vždyť tito lidé nemají jen jiný styl života, ale, a teď mě nepodezírejte z rasismu, často, dokonce se domnívám, že ve většině, mají i jiné hygienické návyky. Jak se bude situace vyvíjet? Dokážeme je naučit našim standardům? Nebo budou oni lpět na svém stylu a budou se snažit nám jej vnutit? Asi obojí bude pravdou, ale my nyní nedokážeme říci, co opravdu nastane.

 

Je tu i druhá otázka. Představme si, že se podaří tuto první vlnu dostatečně začlenit do společnosti. Že i oni budou mít zájem tu žít v klidu a míru. Že přijmou naše pravidla i s tím, že si ponechají svou kulturu, svou, staletími budovanou, přirozenost. Víme, jak se bude chovat druhá, třetí generace těchto uprchlíků? Pro příklad však nemusíme nijak fantazírovat. Stačí se podívat na problémy Francie či Německa s následnými generacemi imigrantů, které v současnosti již mají. A lze se podívat i k nám. I u nás jsou problémy s lidmi, kteří jsou v podstatě imigranty (v několikáté generaci). A my jsme nedokázali ani naše Romy zcela přizpůsobit našim zvyklostem. Jak říká jeden můj známý: „Hele, já nejsem Rom, já jsem Cikán.“ S článkem zdánlivě nesouvisející výrok mnohé vysvětluje. Ano, on je Cikán, jak sám říká, má odlišnou pleť, jinou mentalitu, ale přizpůsobil se našemu stylu života. Chodí do práce, stará se o rodinu, žije evropský způsob života. A sám také říká: „Kdybyste jim furt neplatili úplně všechno, tak nemáte s Romákama problém.“ Je to hodně zjednodušené, ale podstatu problému vystihl – přebujelý sociální systém, neadresný, snaha přerozdělovat od těch bohatých a pracovitých těm, kdo se nechtějí na společném díle podílet. A v tom je i ono nebezpečí a jedna z příčin, proč Německo a Francie již nyní mají problémy s novými generacemi dávných přistěhovalců. Přebujelý sociální systém, snaha mnohých socialistů lidem tvrdit, že mají na něco právo, ale už nedostatečné doplnění, že k tomu právu mají i povinnosti.

 

Za tímto přebujelým sociálním systémem, který chce zajistit každému stejný blahobyt, pak přichází i celá řada současných imigrantů. Důkazem budiž i jejich snaha dostat se do zemí, které tento sociální systém mají opravdu nejštědřejší – Německo či Anglie (Francie již přeci jen trochu plyn ubrala). Pokud totiž někdo utíká z prostého strachu o život, či jen z nedostatečné příležitosti seberealizace, přijme nabídku první země, která jej uvítá a kam dorazí. Pokud jejich azylové řízení dopadne dobře, může časem získat i občanství té země a pak se automaticky stává i občanem EU a může kdykoli změnit své místo pro život v rámci celého Shengenského prostoru. Proč tedy tak urputně míří do Německa? Protože tam se budou „mít dobře“ hned. Bez nějakého většího přičinění. A s tím souvisí i třetí otázka. Dokážeme tyto lidi uživit?

 

Evropa odmítla kříž a nahradila jej hvězdami v modrém poli. Evropa odmítla jednoduchost a přímočarost křesťanské pomoci potřebným a nahradila jej přebujelým byrokratickým systémem štědrých sociálních dávek. Evropa odmítla své vlastní kořeny. Čím je nahradí?

 

Nevnímejte, prosím, toto zamyšlení jako nějakou agitku. Chození do kostela nám nepomůže. Nevidím možnost záchrany naší civilizace jen v tom, že se všichni vrátíme k víře, ale vnímám ji v tom, že na své kořeny nebudeme plivat. Neplivejte, prosím, na kříž a nehaňte ty, kdo symbol kříže nesou, protože tento symbol v minulosti Evropu již nejednou ochránil.

 

Neodmítám uprchlíky, ale mám z nich strach. To přiznávám.

Autor: Jirka Oulický | sobota 19.9.2015 13:55 | karma článku: 34,12 | přečteno: 1503x
  • Další články autora

Jirka Oulický

Projev občana číslo 10.566.155

Občan číslo 1 již svůj projev pronesl, ale na něco v něm trochu pozapomněl. Jako občan číslo 10.566.155 jsem se rozhodl to trochu napravit.

21.3.2020 v 19:30 | Karma: 28,69 | Přečteno: 952x | Diskuse| Společnost

Jirka Oulický

Církev hřešící

Počátkem tohoto týdne proběhla médii zpráva o případu kněze Ostravsko-opavské diecéze. Někdy byla tato kauza anoncována bombastickými titulky, že kněz byl chycen do pedofilní sítě, ale zpravidla články byly věcné.

30.10.2019 v 21:44 | Karma: 26,06 | Přečteno: 1232x | Diskuse| Společnost

Jirka Oulický

Ano, bude nejhůř

Jak by mohlo vypadat zpravodajství v nové soukromé televizi ANOva v roce 2022 půl roku po dalších volbách.

21.9.2016 v 18:59 | Karma: 29,72 | Přečteno: 1256x | Diskuse| Ostatní

Jirka Oulický

Církev uctí památku zavražděného kněze a ... média mlčí

V pátek 29.července vydalo předsednictvo ČBK výzvu k uctění památky zavražděného kněze Jacquese Hamela vyzváněním zvonů v den pohřbu tohoto mučedníka. A média?

1.8.2016 v 18:42 | Karma: 31,22 | Přečteno: 1376x | Diskuse| Společnost

Jirka Oulický

Je suis Jacques Hamel

Zaútočit na neozbrojeného je znakem zbabělosti, zaútočit na starého člověka je znakem zvrácenosti a zaútočit na kněze je znakem vlastní odpornosti.

27.7.2016 v 18:10 | Karma: 29,46 | Přečteno: 1020x | Diskuse| Společnost

Jirka Oulický

Kde je mlíkař?

Tahle klasická otázka ze známého, dříve trezorového, filmu „Skřivánci na niti“ mě napadla při dnešním sledování dění na sociální síti Facebook.

8.2.2016 v 19:42 | Karma: 26,72 | Přečteno: 1038x | Diskuse| Hyde park

Jirka Oulický

Senzační odhalení! Německý profesor blogerem na idnes!

To je název skoro jak z nějakého bulváru, by si člověk mohl říci, ale ono to skoro bulvárem je. Tedy to zjištění, že Prof. Dr. Günter Dueck, německý matematik, publikuje na blozích idnes.

1.8.2015 v 22:49 | Karma: 25,52 | Přečteno: 1637x | Diskuse| Ostatní

Jirka Oulický

Sakrální památky na Lounsku – kostel Nejsvětější Trojice a 14 svatých Pomocníků v Lounech

Druhou památkou, kterou bych rád čtenářům představil je barokní hřbitovní kostel Nejsvětější Trojice a Čtrnácti svatých Pomocníků nacházející se na Žateckém předměstí v Lounech.

17.7.2015 v 15:34 | Karma: 14,43 | Přečteno: 717x | Diskuse| Cestování

Jirka Oulický

Sakrální památky na Lounsku – chrám svatého Mikuláše v Lounech

Rád bych v této sérii blogů trochu zpopularizoval některé sakrální památky v okolí Loun, především ty, které znám a sám jsem je navštívil. A jako první asi připomenu tu nejcennější, děkanský chrám svatého Mikuláše v Lounech.

16.7.2015 v 16:27 | Karma: 14,65 | Přečteno: 1423x | Diskuse| Cestování

Jirka Oulický

Po 65 letech konečně doma, doma v Číhošti

„Kaine, kde je tvůj bratr Ábel? Boleslave, kde je tvůj bratr Václav? Drahomíro, kde je tvá tchyně Ludmila? ...“ (z kázání Dominika Duky v Číhošti 12.července 2015).

14.7.2015 v 18:48 | Karma: 21,45 | Přečteno: 737x | Diskuse| Společnost

Jirka Oulický

Noc kostelů 2015 v ŘKF Louny

Noc kostelů – dvě slova, která již vstoupila do povědomí širší veřejnosti, i té, která kostely nenavštěvuje při pravidelných bohoslužbách.

31.5.2015 v 12:44 | Karma: 13,04 | Přečteno: 653x | Diskuse| Společnost

Jirka Oulický

Máte slovo v době postní

Předem se přiznávám, že, ač jsem o tématu onoho pořadu na ČT věděl dopředu, tak jsem v zájmu ochrany svého duševního zdraví příslušný pořad nesledoval (tak, jako tento formát vzájemného překřikování se hostů s místy až běsnící paní Jílkovou nesleduji prakticky vůbec). Přesto mi při některých statusech lidí z mého kontaktlistu na facebooku nedalo, abych napsal o tom, co si o načasování podobného tématu myslím. A nic lichotivého to tedy nebude.

12.3.2015 v 23:21 | Karma: 21,80 | Přečteno: 744x | Diskuse| Společnost

Jirka Oulický

Praha, Legerova ulice 65 let po té - uctili jsme památku umučeného Josefa Toufara

Zhruba 20 lidí se ve středu 25.února 2015 sešlo na Pietním shromáždění k uctění památky 65.výročí mučednické smrti Josefa Toufara v Praze, Legerově ulici před budovou bývalého Státního sanatoria, kam příslušníci StB krátce po poledni 25.2.1950 umírajícího Josefa Toufara přivezli.

26.2.2015 v 1:23 | Karma: 17,04 | Přečteno: 517x | Diskuse| Občanské aktivity

Jirka Oulický

Číhošť 22.2.2015 - lidé z celé země přijeli uctít památku mučedníka Josefa Toufara

Malá vesnička na Vysočině, přímo uprostřed naší krásné země. V katastru obce Číhošť leží i geografický střed České republiky. Přesto to nebyl důvod, který na první postní neděli l.p. 2015 přitáhl do této vsi několik stovek poutníků z celé republiky.

22.2.2015 v 22:45 | Karma: 22,13 | Přečteno: 742x | Diskuse| Ostatní

Jirka Oulický

Temný středověk roku 1950

Tak jak často čtu invektivy, že církev nás určitě chce vrátit do středověku, stejně často si uvědomuji, že ten „nejtemnější středověk“ v našich dějinách tu byl před relativně nedávnou dobou – před 65 lety. Tehdy totiž běsnění režimu proti Církvi dosahovalo svého vrcholu. Další dozvuky tohoto běsnění následovaly ještě v několika následujících letech, kdy byli odsouzeni a popraveni tři kněží Římskokatolické církve (Jan Bula, Václav Drbola a František Pařil), kdy probíhalo ještě několik procesů s představiteli a činovníky Církve (mj. i proces s biskupem litoměřickým Štěpánem Trochtou). Nejtvrdší údery ale přišly právě v roce 1950.

21.2.2015 v 19:33 | Karma: 26,26 | Přečteno: 1541x | Diskuse| Ostatní

Jirka Oulický

Únos Josefa Toufara

28.ledna 1950 přibližně kolem 17:30 byl ze zahrady své fary v Čihošti unesen Služebník Boží, R.D. Josef Toufar. Tím začala jeho Křížová cesta, když své Golgoty dosáhl rukou eStéBáckých vrahů o 4 týdny později, 25.února 1950 ve večerních hodinách.

28.1.2015 v 20:53 | Karma: 25,70 | Přečteno: 1277x | Diskuse| Ostatní

Jirka Oulický

Zneužitá tragédie

Paříž, středa 7.ledna 2015 krátce před polednem. Událost, která na chvilku zastavila téměř veškerý život Francie. Svět za několik hodin obletí záběry jak maskovaný muž nemilosrdně střílí z bezprostřední blízkosti na ležícího policistu.

8.1.2015 v 18:51 | Karma: 22,65 | Přečteno: 1158x | Diskuse| Ostatní

Jirka Oulický

Pane Hapko, promiňte, půjčuji si Vaše dílo

Harley Davidson a na něm člověk, muzikant, jehož si asi většina vybaví s bílou hřívou dlouhých vlasů a stejně zbarveným plnovousem. Možná bohém, ale určitě skvělý muzikant. Dovolte tedy malé připomenutí části jeho díla.

25.11.2014 v 22:56 | Karma: 28,88 | Přečteno: 1641x | Diskuse| Společnost

Jirka Oulický

Albertov 17.11.2014

Přemýšlím nad tím, zda bylo či nebylo patřičné házet po prezidentu Zemanovi vejce a další potraviny.Myslím, že to rozhodně nepřispělo důstojnosti akce. Na druhou stranu zase přemýšlím, zda důstojnosti akce přispěla přítomnost toho, kdo dva dny před tím tvrdil, že zásah na Národní třídě nebyl tak brutální a v podstatě tvrdý a brutální postup proti demonstrantům, kdy tehdejší ozbrojené složky státní moci uzavřely dav a vypouštěly jej jen přes uličku plnou až sadistických šílenců s obušky, bagatelizoval.

18.11.2014 v 7:35 | Karma: 21,20 | Přečteno: 898x | Diskuse| Politika

Jirka Oulický

Jak dlouho ještě bude komunistická demagogie nepostižitelná?

„Co se Srebrenice týče, dnes už je dávno prokázáno, že jde o lež západních médií a naší Madly, co si potřebovala vydělat pár ušmudlaných dolárků v Kosovu. Srbové jednak přistavili autobusy pro ženy a děti, které jednoduše nepostříleli - to na rozdíl od Oričových vrahů - jednak nepopravili 8 tisíc muslimů (kde jsou jejich mrtvoly? Nikdy se nenašli, za to jména mnohých zastřelených se objevila v jakýchsi volebních seznamech v BaH). Ale i kdyby je postříleli, pak by to udělali právem za zločiny, které napáchali v okolních srbských vesnicích. Kolik přitom zabili, mnohdy velice trýznivým způsobem, srbských sedláků a jejich žen a dětí, nám mainstream nesdělil. Nebylo jich náhodou mnohem víc, než 8 tisíc?“

17.9.2014 v 17:07 | Karma: 34,83 | Přečteno: 2859x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 114
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1384x
Jsem člověk ..... zatím .....